We hebben afgelopen donderdag eens lekker twee keer gezeten aan het begin van de avond. Zitten-lopen-zitten. Zazen-Kinhin-Zazen.
Lekker was dat! Gaan we vaker doen.
Tussen de tweede en de derde zit hebben we weer eens een luistercirkel of council gedaan.
Dit is een manier van spreken en luisteren die van hart tot hart gaat. Er is op ieder moment maar één persoon die spreekt en de rest luistert en probeert uit het oordelen te blijven. Daarmee is het ook meteen een mindfulnessoefening. We gaan naderhand ook niet in op wat de ander gezegd heeft. Het wordt veel gebruikt door de Zen Peacemakers, zie hier.
Mijn vraag bij de luistercirkel was: ¨Wat brengt je hier?¨, met andere woorden, waarom mediteer je hier? Het antwoord wat er komt noem ik even de wijsheid van de groep.
Prajñā
Prajñā, wat meestal vertaald wordt als wijsheid, is een belangrijk begrip in het Boeddhisme, dat verwijst naar het inzicht in de ware natuur der dingen.
Het bovenstaande gedicht van Tiantong Rujing (de leraar van Eihei Dōgen) raakte me toen ik het hoorde. Het lichaam dat in de lege ruimte hangt geeft me een beeld van afgezonderde kilte, als een losgebroken astronaut die door de lege ruimte zweeft.
En het lichaam doet maar een ding: prajñā uitzenden, terwijl het meebeweegt met de wind.
Iemand zit om zijn identiteit achter de wereldse identiteit te vinden → Prajñā
Iemand zit om afscheid te nemen → Prajñā
Iemand zit om goed naar zichzelf te luisteren → Prajñā
Iemand zit om rust en stilte te vinden → Prajñā
Iemand zit om de traditie voort te zetten → Prajñā
Iemand zit omdat het fijn is → Prajñā
Iemand zit omdat hij de zenfilosofie mooi vindt → Prajñā
Het is geen wonder dat (behulpzaam) spreken zo'n belangrijke plaats heeft in het Boeddhisme. We kwamen het al tegen bij het Verse of Atonement, het staat in het achtvoudige pad het komt meerdere keren voor in de geloftes.
Het (behulpzame) spreken is het uitzenden van prajñā. Daarom zijn de luistercirkel en andere vormen van aandachtig spreken en luisteren, zo'n mooie beoefening.
Lekker was dat! Gaan we vaker doen.
Tussen de tweede en de derde zit hebben we weer eens een luistercirkel of council gedaan.
Dit is een manier van spreken en luisteren die van hart tot hart gaat. Er is op ieder moment maar één persoon die spreekt en de rest luistert en probeert uit het oordelen te blijven. Daarmee is het ook meteen een mindfulnessoefening. We gaan naderhand ook niet in op wat de ander gezegd heeft. Het wordt veel gebruikt door de Zen Peacemakers, zie hier.
Mijn vraag bij de luistercirkel was: ¨Wat brengt je hier?¨, met andere woorden, waarom mediteer je hier? Het antwoord wat er komt noem ik even de wijsheid van de groep.
Prajñā
Prajñā, wat meestal vertaald wordt als wijsheid, is een belangrijk begrip in het Boeddhisme, dat verwijst naar het inzicht in de ware natuur der dingen.
• Het hele lichaam is een windbel die in de lege ruimte hangt,
ongeacht de wind uit het oosten, westen, zuiden of noorden,
met alle winden prajñā luidend.
Ting-ting, ting-ting, ting-ting •
Tiantong Rujing (1162 - 1228)
ongeacht de wind uit het oosten, westen, zuiden of noorden,
met alle winden prajñā luidend.
Ting-ting, ting-ting, ting-ting •
Tiantong Rujing (1162 - 1228)
het graf van Tiantong Rujing in Hangzhou
Het bovenstaande gedicht van Tiantong Rujing (de leraar van Eihei Dōgen) raakte me toen ik het hoorde. Het lichaam dat in de lege ruimte hangt geeft me een beeld van afgezonderde kilte, als een losgebroken astronaut die door de lege ruimte zweeft.
En het lichaam doet maar een ding: prajñā uitzenden, terwijl het meebeweegt met de wind.
Iemand zit om zijn identiteit achter de wereldse identiteit te vinden → Prajñā
Iemand zit om afscheid te nemen → Prajñā
Iemand zit om goed naar zichzelf te luisteren → Prajñā
Iemand zit om rust en stilte te vinden → Prajñā
Iemand zit om de traditie voort te zetten → Prajñā
Iemand zit omdat het fijn is → Prajñā
Iemand zit omdat hij de zenfilosofie mooi vindt → Prajñā
Het is geen wonder dat (behulpzaam) spreken zo'n belangrijke plaats heeft in het Boeddhisme. We kwamen het al tegen bij het Verse of Atonement, het staat in het achtvoudige pad het komt meerdere keren voor in de geloftes.
Het (behulpzame) spreken is het uitzenden van prajñā. Daarom zijn de luistercirkel en andere vormen van aandachtig spreken en luisteren, zo'n mooie beoefening.
• If kind speech is offered, little by little kind speech expands.
[...] Be willing to practice it for this entire present life •
[...] Be willing to practice it for this entire present life •
Eihei Dōgen, uit The Essential Dogen
Windbel aan een wierrookvat in een tempel op Putuoshan |
• Never stop the sound of a distant wind bell •
Activiteiten:
|
|
Reacties
Een reactie posten