Doorgaan naar hoofdcontent

Karmakastanje

Zoals ik de vorige keer al aankondige wilde ik graag wat meer vertellen over onze 8-daagse sesshin (zenretraite) van begin oktober.

• All my ancient twisted karma,
from beginningless greed, hate and delusion,
born of body, speech and mind,
I now fully atone •
Verse of atonement (Vers van verzoening/boetedoening)



Programma
We hebben tijdens een sesshin een druk programma, maar het is niet alleen zitten wat we doen. Traditioneel is in het klooster samu (werkmeditatie), met aandacht werken, heel belangrijk. Dus dat doen we. Daarnaast is er wandelen, yoga, en een dharmatalk van Irène Sensei. Zie hier het hele programma: Schema sesshin, Wijsheid van Huineng 

Verzen
Er worden veel verzen gezongen of gechant, gedurende vaste momenten op de dag. Zelfs voordat we zitten aan het begin van de dag wordt er een vers gezongen: het Vers van verzoening/boetedoening, zie hierboven.

Al mijn oude verdraaide karma
Karma betekent letterlijk handeling/actie.
Karma, zou ik zeggen, is vooral oorzaak en gevolg. Onkenbaar veel oorzaken hebben ervoor gezorgd dat ik er hier nu bij zit zoals ik ben. En onkenbaar veel gevolgen zullen beïnvloed zijn door mijn handelingen. Bedoeld, maar nog veel meer onbedoeld. Ik kan maar een zeer klein stukje van de gevolgen van mijn handelingen zien. Daarom vind ik het zo mooi dat het Boeddhisme er de nadruk op legt dat niet de gevolgen, maar de intentie van je handelingen er toe doet. Doe je wat je doet met een goed hart en zo verstandig mogelijk, gegeven wat je weet?


van beginloze hebzucht, haat en waanideeën
Greed, hate en delusion (soms greed, anger en ignorance) zijn in het Boeddhsime de Drie Vergiften. De bron van alle ellende zou je kunnen zeggen.

geboren uit lichaam, spraak en geest
Handelen met je lichaam, spreken en denken brengen de drie vergiften in beweging.

Ik heb (het) nu volledig verzoend/afgelegd/boete gedaan
Ik begin de dag met een schone lei.


Schone lei
Het zitten in zazen (zitmeditatie) zou je sowieso kunnen zien als een schone lei maken. De geest ontdoen van alle afhankelijkheden.

Ik had hierover een mooi inzicht tijdens de sesshin wat ik zal proberen uit te leggen.
Zen spreekt niet heel veel over persoonlijk karma, desondanks is het een prachtige term om de wereld van afhankelijkheden, de zogenaamde geconditioneerde dingen aan te duiden. Dit is gewoon de alledaagse wereld waarin gebeurtenissen elkaar door oorzaak en gevolg opvolgen. Dit geldt in de wereld van de levenloze natuur, maar ook in de sociale wereld: Als ik geïrriteerd reageer op iemand (oorzaak), dan reageert die ander waarschijnlijk onaardig terug (gevolg).

Het is de wereld van tijd. Want voor de opvolging van oorzaak en gevolg is tijd nodig.

Het kernpunt van het Boeddhisme is het ongeconditioneerde ervaren en waar mogelijk van daaruit leven. Vooral het loskomen van je mentale geconditioneerdheden. Je gedragspatronen en gewoontes. Dit is niets anders dan karma loslaten.

Wat ik tijdens het zitten zag, was dat het volledig aandacht geven aan iets, maakt niet uit wat, er voor zorgt dat het loskomt van alle context. Helemaal geconcentreerd zijn op een boom, kan overgaan in boom worden. Alleen maar boom. Zonder verleden of toekomst. Zonder karma of conditionering dus.

Ik schreef er het onderstaande gedicht over.

Karmakastanje, Pauenhof okt. 2019, foto: Marianne Kakuon
Karmakastanje, Pauenhof okt. 2019, foto: Marianne Kakuon



Kastanje kan boom worden
En één moment van pure aandacht
Laat verleden en toekomst wegvallen
Karmaloze Kastanje aanschouwd als Boeddha!



       
       Overige activiteiten: 
  • Big Mindfulness: Jezelf ontleden door het innemen van verschillende perspectieven.
    Je kleine zelf overstijgen. Vanaf maandag 11 november
  • Tijdsurfen: Mindful en intuïtief omgaan met tijd en taken. Werken vanuit rust.
    Vanaf dinsdag 12 november
  • Mindfulness: Leer afstand te nemen van je je stress en gepieker. Leer mediteren.
    Vanaf maandag 13 januari
  • Mindfulness individueel: Mindfulness inplannen zoals jij wilt
  • Workshops: Bij jou op kantoor, de werkvloer of vereniging een leuke workshop over Mindfulness, Tijdsurfen of Zen? Ik kom graag langs!


Geef vrijblijvend je interesse door




Hoop je binnenkort te zien,

Nenren

Reacties