Doorgaan naar hoofdcontent

De transformatie van jouw leven en het mijne

Nieuwsbrief van 16 mei 2019
Voor wie er niet bij was afgelopen donderdag -ojee, alweer een week geleden, ik moet toch eens eerder deze nieuwsbrieven gaan schrijven 🙄-

hier een kleine sfeerimpressie van wat er tussen het zitten en lopen in ter sprake kwam.

Als eerste vertelde ik nog iets over Bernie en hoe ik onder de indruk was van wat hij in z'n dharmatalks vertelt. Zie www.upaya.org/bernie-gla ssman-at-upaya/.
Hoe luchtig hij bijvoorbeeld over non-dualisme praat. Dat iets doen zonder vooropgezet idee, b.v. een kind dat valt overeind helpen, al non-dualistisch is, omdat het spontane, natuurlijke een uitdrukking is van je niet-afgescheidenheid.


De ware praktijk gaat over de transformatie van jouw leven en het mijne

Charlotte Joko Beck Roshi
Transformatie
Vervolgens hebben we de laatste drie Aanwijzingen voor het zitten van Joko Beck Roshi doorgenomen:
12. Hoed je in de dagelijkse omgang in het bijzonder voor roddels, klachten, het beoordelen van jezelf of anderen, gevoelens van je beter of slechter te voelen dan anderen.
Het viel hier meteen op dat dit geen aanwijzing bij het zitten is. Waarom staat hier ineens zo'n morele aanwijzing tussen? -ja, de morele leefregels zijn in de Zen en het Boeddhisme heel belangrijk, maar het lijkt een vreemde eend in te bijt tussen de aanwijzingen voor het zitten- Misschien komt het omdat in de volgende aanwijzing geest en lichaam benoemd worden.
13. De hele praktijk is samen te vatten als: (a) het observeren van de geest en (b) het ervaren van je lichaam hier en nu. Niet meer en niet minder.

Samen met spraak vormen lichaam en geest een drie-eenheid die regelmatig terugkomt in geschriften.
B.v. komen ze voor als bron van Karma, in het Verse of Atonement. Het eerste vers dat 's ochtends voor het zitten bij een sesshin gechant wordt:

all my ancient twisted karma

from beginningless greed, hate and delusion

born of body, speech and mind
i now fully atone
14. En tenslotte: denk eraan dat de ware praktijk niet draait om een techniek, om koans (meditatievraagstukken), of om het even welk doel. De ware praktijk gaat over de transformatie van jouw leven en het mijne. Er zijn geen kant-en-klare oplossingen voor. Het gaat over niets anders dan ons leven en aan onze oefening komt nooit een einde.

De vraag komt op wat deze transformatie is, waar over gesproken wordt. Transformatie naar een meer compleet mens? Transformatie naar meer gevoeligheid voor wat er in je en om je heen gebeurt? Naar meer wakkerheid?

Later bedacht ik me dat transformatie continu plaatsvindt. Het overgaan van de ene vorm in de andere is de kern van de werkelijkheid zoals we die beleven.
Het gaat wat mij betreft dus niet om de transformatie naar een specifieke, vooraf beoogde, toestand, maar om jouw persoonlijke transformatie die van moment tot moment plaatsvindt.
Het zitten stuurt die transformatie in een bepaalde richting en jij kunt daar wakker bij zijn.
Je kunt het ook zelf bijsturen en soms zal dat vast goed zijn.
In het zitten doch, is het genoeg om het alleen te observeren. Alles. Ieder zuchtje wind, ieder geluidje. Ervaar het maar allemaal als jouw transformatie.





Ik hoop je donderdag te zien bij de zenavond,
Lucien

Reacties