Doorgaan naar hoofdcontent

Alles wil gehoord worden

Nieuwsbrief van 2 mei 2019
Omdat vorige week zo spontaan de wijsheid uit de groep kwam dat veel lezen over spiritualiteit maar beperkt nut heeft en dat het er om gaat toch weer te gaan zitten, wilde ik wat meer zitten deze keer.




Alleen maar zitten
Naast zazen aan het begin en einde van de avond hebben we tussendoor voor het eerste de volledige zitmeditatie gedaan
zoals hij in de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) gedaan wordt.
Deze oefening wisselt achtereenvolgens vijf onderwerpen af om de aandacht op te richten: de adem, het lichaam, geluiden, gedachten en tenslotte open aandacht.
Dit laatste betekent dat er geen specifiek onderwerp meer is om je op te richten. Het enige wat je doet is opletten dat je niet in een gedachtetrein meegaat,
en verder zit je alleen en mogen alle gewaarwordingen er zijn.
Dit is in de (soto)zen ook een van de hoofdoefeningen. Daar heet het shikantaza, wat zoiets betekent als slechts zitten/alleen maar zitten.

Je kunt de mp3 van mijn versie van deze mindfulnesszitmeditatie hier downloaden: lotusopdelinge.page.link/Zitmeditatie-40min.


Alles wil gehoord worden
Het derde onderwerp van de zitmeditatie is geluiden. Dit is een van mijn favoriete oefeningen. Zitten en alleen maar luisteren.
De hele wereld op die manier binnen laten komen. Het is niet per se een zenoefening, maar het komt wel in sommige koans terug, zoals bij 'How do you stop the sounds of the world?'.

Daarom had ik als uitspraak opgeschreven: ´Alles wil gehoord worden´. Maar dit Alles is veel breder dan geluiden wat mij betreft.
Je eigen emoties willen gehoord worden. En mensen willen gehoord worden. (en wat gebeurt er als je emoties of mensen negeert...)
Maar ook gedachten, dieren, groepen mensen. Eigenlijk wil de hele realiteit gehoord worden: Tafels, stoelen, stenen, de wind.

Dit deed me in de les denken aan een koan: "Who can hear nonsentient beings expounding the Dharma?".
Deze koan gaat erover dat niet-bewuste wezens (dode en levenloze materie) ook de Dharma uiteenzetten.
Ik kon hem niet helemaal reproduceren op dat moment. En nu ik hem opgezocht heb zie ik dat hij ook wel een beetje complex is.
Dus ik zal hem je besparen, maar het afsluitende vers bij de koan is hopelijk wat duidelijker:

Hoe ongelooflijk! Hoe ongelooflijk!
Het is ondenkbaar dat de niet-bewuste wezens de Dharma uiteenzetten!
Je zult het nooit begrijpen als je met je oren luistert.
Je zult het alleen weten als je het met je ogen hoort.


Streng en los
Voordat we de mindfulnessmeditatie deden had ik nog aanwijzing 3 t/m 6 van Aanwijzingen voor het zitten van Charlotte Joko Beck voorgelezen.

Het viel hierbij iemand op dat strengheid en losheid afgewisseld worden. Dit is scherp opgemerkt. Van het strenge ´Zit elke dag´ naar ´Zit een keer per week [...] langer´ naar ´Laat het zitten geen obsessie worden.´
In de zendo bewegen we formeel, in shashuhandhouding, in rechte lijnen, we zitten recht en bewegen niet. En tegelijk: De meditatie is vrij. Wat er gebeurt, gebeurt. Het maakt niet uit wat.
De rituelen en instructies zijn strak en tegelijk geldt: ¨It's just my opinion man!¨

Dit gaat over niet vastzitten. Over het niet vastzitten in hoe je denkt dat je beoefening gaat of moet gaan.
En in het verlengde over het niet vastzitten in wat je denkt dat zen, spiritualiteit of het leven is.

De vorm is strak, zodat de monkey mind precies weet wat ie doen moet.
Zelfs als de grond onder z'n voeten vandaan valt, kan de monkey mind veilig de vorm volgen, terwijl wij van de grote vrijheid proeven.
(voor wie hem nog niet kende met dit filmpje introduceer ik het begrip monkey mind in de mindfulness: lotusopdelinge.page.link/MonkeyMind)





Ik hoop je donderdag te zien bij de zenavond,
Lucien



Reacties