Doorgaan naar hoofdcontent

Indra's net & The interconnectedness of life

Nieuwsbrief van 8 mei 2019
Wijlen overgrootvader Bernie Glassman Roshi wees me op een fout in de vorige nieuwsbrief.

Ik zei dat 'shikantaza' zoiets betekent als 'slechts zitten/alleen maar zitten'.

Maar daarbij is het karater voor TA overgeslagen, zonder TA zou dit kloppen. Het TA is blijkbaar een benadrukking.


Het zou dus moeten zijn 'shikantaza' betekent zoiets als '¡ALLEEN MAAR ZITTEN!'.
Dat is wel andere koek! Alleen maar zitten nog niet zo makkelijk, maar ¡ALLEEN MAAR ZITTEN!, hoe doe je dat?
Probeer het maar.

Once we listen with our entire body and mind, loving action arises

Bernie Glassman Roshi


Upaya @ Indra's net
Je vraagt je misschien af hoe de overleden Bernie Roshi mij op een fout wees?
Nou... sinds het begin der tijden bestaat er zoiets als Indra's net. Alles staat in contact met alles.
Bernie Roshi zegt ook dat dat zijn doel is als leraar: Mensen ervaringen geven van de interconnectedness of life.
In de moderne tijd is er een praktische implementatie van Indra's net gemaakt, beter bekend als het Internet.

Op dat internet staat een hele gave verzameling van dharmatalks op de site van Upaya, het Zencentrum van Joan Halifax Roshi:
Ik kan je zeer aanraden hier eens wat dingen van te luisteren. Het is divers en erg inspirerend vaak. Echt levende dharma.

En na Bernie Roshi's overlijden is er zelfs een speciale serie met zijn opgenomen toespraken gemaakt:


Aanwijzingen voor het zitten
We hebben afgelopen donderdag aanwijzing 7 t/m doorgenomen: zengeldermalsen.page.link/AanwijzingenJokoBeck
7: Zitten gaat niet om het bereiken van tranceachtige toestanden.
8: Na de wittebroodsweken van het zitten kan weerstand komen. --> Gewoon blijven zitten met de weerstand. 10: ´Tracht anderen niet te onderwijzen of hen te bekeren.´ Gelukkig had iedereen al het boerenverstand dat mensen niet op ongevraagd advies zitten te wachten! 
Ik weet dat ik vroeger toen ik enthousiast werd over Boeddhisme en Zen mensen wel degelijk ongevraagd ging adviseren. Schud me maar even wakker als ik dat weer doe, als je wilt!


Documentaire: My Soul Drifts Light Upon a Sea of Trees - wo. 29 mei om 22:55, NPO2
Ik ken deze documentaire niet, maar hij klinkt wel erg interessant.
Over een zenpriester die suïcidale mensen gaat helpen. bodhitv.nl/2019/05/01/tv-2-doc-my-soul-drifts-light-upon-a-sea-of-trees/





Tot wanneer doorgaan zen dit seizoen?
Waarschijnlijk heb je al genoeg info in deze nieuwsbrief, dus het volgende mag je even tot je nemen en weer loslaten (invoeren noemen we dat in Tijdsurfen):
Tot wanneer wil jij dit seizoen blijven komen naar Zen?
Ik heb nu de laatste bijeenkomst staan op do. 18 juli, laatste donderdag voor de zomervakantie Midden-Nederland.





Ik hoop je donderdag te zien bij de zenavond,
Lucien

Reacties