Doorgaan naar hoofdcontent

Niet-weten is het meest intieme

Nieuwsbrief van 6 maart 2019

Niet-weten is het meest intieme

Dizang Guichen

Intimiteit is ergens heel dichtbij komen. Contact maken en verbinding voelen. Daarom wordt zazen gezien als een hele intieme bezigheid.
Maar waar word je dan intiem mee?
Met jezelf zou je kunnen zeggen. Maar dit zelf is helemaal geen object of verschijnsel waar je dichter bij kunt komen, zou ik zeggen. (En je kunt er ook niet verder van verwijderd raken ;-) )
Dus wat is die intimiteit dan?
Ik zou zeggen door het heel nauwgezet binnen laten komen van de realiteit. Via een van de zintuigen, of via meerder sensaties tegelijk.
Via dat dichter bij de reële sensaties komen, kom je vanzelf dichter bij jezelf, zodra je zelf helemaal in beslag genomen wordt door de ervaring.

Ik schreef op het bord een quote van Dogen zoals hij staat in Zitten, de praktijk van Zen (blz. 49):
¨Door vormen te zien met je hele lichaam en bewustzijn [...] begrijp je de werkelijkheid op intieme wijze.¨

Ook haalde ik een andere bekende zendialoog aan over intimiteit:
Tongan vroeg: ¨Wat gebeurt er onder de lapjesmantel?¨ [de ´patched robe´ staat voor het monnikskleed]
Liangshan zei: ¨Intimiteit.¨
Tongan zei: ¨Intimiteit, intimiteit.¨
Denkoroku, case Liangshan Yuanguan


Rozijn

Om die intimiteit in de praktijk te brengen hebben we een oefening uit de mindfulness gedaan, de rozijnoefening.
Met een zintuig tegelijk een rozijn onderzoeken. Waarbij we met de ogen dicht beginnen en we dus helemaal niet weten dat het een rozijn is.
Zintuig voor zintuig doordringen tot de rozijn.
Je kunt deze oefening thuis voortzetten door met heel veel aandacht en zoveel mogelijk zintuigen te eten of dagelijkse objecten te onderzoeken.


Morgen, donderdag 7 maart is er geen zen


Ik hoop je te zien bij de volgende zenavond op 14 maart,
Lucien

Reacties