Doorgaan naar hoofdcontent

Niet-weten, Getuigenis dragen, Compassievolle actie

Nieuwsbrief van 30 maart 2019

When we bear witness, when we become the situation

– homelessness, poverty, illness, violence, death –

the right action arises by itself. 

Bernie Glassman Roshi (1939 - 2018)

Afgelopen donderdag heb ik opnieuw mijn praatje naar aanleiding van de case van Manorhita uitgesteld.
Komt!


Zen Peacemakers
Het onderwerp wat ik kort tevoren verzon is de Zen Peacemakers.
Dit kwam blijkbaar perfect uit, want morgen, zondag, komen er van 15:20 t/m 16:20 twee documentaires op NPO2
over Bernie Glassman Roshi, de grondlegger van de Zen Peacemakers.

Bernie Glassman Roshi, die afgelopen november overleed, was de leraar van de lerares van mijn lerares.
De leraar van Joan Halifax Roshi dus.

Bernie Roshi wilde niet alleen zitten, maar van zijn kussen af en compassievolle actie de wereld in brengen.
Daarvoor richtte hij in 1996 de Zen Peacemakers op.
Dit is een organisatie van geëngageerd Boeddhisme die zich o.a. richt op het helpen van stervenden, gevangenen, daklozen en vluchtelingen.

In Nederland en Belgie heet de organisatie Zen Peacemakers Lage Landen.
Frank De Waele Roshi uit Gent en mijn eigen lerares Irène Bakker Sensei zijn hier spiritholders van.

Naast de bijzondere acties die Bernie Roshi ondernam (zie documentaires!), hebben we het donderdag vooral gehad over de drie prachtige leerstellingen die de Zen Peacemakers eropna houden:
1. Not knowing (niet-weten)
2. Bearing wittnes (getuigenis dragen)
3. Compassievolle actie die voortkomt uit niet-weten en getuigenis dragen

Het gaat er hier vooral om, om onbevooroordeeld een (moeilijke) situatie in te kunnen stappen.
Het leed (of wat er dan ook is) dat zich er bevindt te willen en durven voelen.
En te handelen (of niet te handelen) zoals op dat moment het meest behulpzaam lijkt.

De laptop waarop ik dit zit te schrijven heb ik net voorzien van een mooie sticker die ik weer tegenkwam:
Zen Peacemakers op laptop.jpg

Staat 'em goed!

Zen Spirit-filmfeest
Omdat Zen Spirit 15 jaar bestaat, is er 25 en 26 mei een filmfeest.
Je bent welkom, zie hier de vooruitnodiging:



Ik hoop je donderdag te zien bij de zenavond,
Lucien

Reacties