Doorgaan naar hoofdcontent

Zen is nergens goed voor

Soms valt ineens de bodem uit je emmer. Valt er een kwartje. Gaan je haren overeind staan, raak je ontroerd en denk je niks meer.

Nee, misschien zal dit voor jou niet dat moment worden. Dat kan zijn, maar voor mij was het dat wel en wie weet helpt het je ook op een of andere manier.

Zazen is good for nothing (Zitmeditatie is nergens goed voor) is de titel van een filmpje dat ik tegenkwam via iemand op Instagram. Deze Shohaku Okumura Roshi zegt vanaf 3'22":

• Deep in my heart I think to practice good-for-nothing-zazen
is the most authentic practice in Buddhist tradition.
That's why I'm okay.
That's why my life ís meaningful 


Het zinloze zitten, dát laat me zien dat ik okay ben. Het is erg vreemd dat het me zo ontroert en ik zal er hieronder iets aan proberen uit te leggen. Maar kijk eerst het filmpje maar eens:

Shohaku Okumura Roshi, Interior Mythos Journeys, sanshinji.org

Tjah... valt hier iets aan te verklaren? Op het eerste gezicht lijkt het alsof er in het Engels de woordgrap gemaakt wordt dat zazen goed is voor 'niks'. Oftewel dat zitmeditatie goed is om het niks of leegte te ervaren. Daar gaat deze uitdrukking volgens mij niet over.
De juiste vertaling is volgens mij echt: "Zitmeditatie is nergens goed voor". 

Dus hoe kan het dan zijn dat het beoefenen van zitmeditatie-die-nergens-goed-voor-is je laat ervaren dat je okay bent en dat het leven zinvol is?

Het zinloze zitten is een zitten zonder enig verlangen over verbetering of verandering, zonder dat er een zoektocht is. En dat kan een diepe rust opleveren.  
Het door-en-door weten dat ik hier zit in zinloosheid, kan de ervaring opleveren dat er niks meer verbeterd kan worden. 
Stel dat de zitmeditatie tot doel had om rust te krijgen. Dan kon dat slagen of falen. 
Maar het heeft geen doel, dus is het okay zoals het is en ben ik okay zoals ik hier zit.

Ik probeer hier woorden aan de ervaring te geven en weet dat ik daar niet in kan slagen.
En gelukkig hoeft dat ook niet ;-)


Het geheel maakt geluid
Het laatste deel van het filmpje gaat eigenlijk weer over een heel nieuw onderwerp, maar ook dat is wel weer heel kort en treffend uitgelegd.
Als je een windbel hebt en de wind waait, dan hoor je ting-ting, ting-ting. Afhankelijk van je wereldbeeld of filosofische positie zou je kunnen zeggen dat het geluid het trillen van lucht ís of dat het signalen in de hersenen zíjn. Of, als je meer de filosofisch idealistische stroming aanhangt, dan kun je zeggen dat er alleen geluid in de geest is.

Okumura Roshi maakt er hier mooi korte metten mee, door te zeggen: Als ik de wind weghaal is er geen geluid meer. Als ik de bel weghaal is er geen geluid meer. Als ik de lucht weghaal is er geen geluid meer. Als ik de oren weghaal is er geen geluid meer. Als ik de hersenen weghaal is er geen geluid meer. Als ik de geest weghaal is er geen geluid meer.

M.a.w. het hele systeem maakt geluid! Het hele universum maakt geluid, zoals hij het zegt.

(ik had al ooit een blog over de windbel geschreven ;-), zie hier. Enjoy!)


 Het hele lichaam is een windbel die in de lege ruimte hangt,
ongeacht de wind uit het oosten, westen, zuiden of noorden,
met alle winden prajñā luidend.
Ting-ting, ting-ting, ting-ting •
Tiantong Rujing (1162 - 1228)




Gezellige feestdagen & tot bij één van de activiteiten in het voorjaar:

     
       Activiteiten voorjaar 2021
  • Mindfulness: Leer afstand te nemen van je stress en gepieker. Leer mediteren.
    Vanaf maandag 25 januari, 19:15 uur, in Gellicum (bij Leerdam/Beesd)
    Vanaf vrijdag 29 januari, 10:00 uur, in Gellicum
  • ZenWekelijks mediteren met elkaar in Geldermalsen
    Iedere donderdagavond, vanaf 7 januari (online, vanaf 21 jan. live)
  • Big Mindfulness: Jezelf ontleden door het innemen van verschillende perspectieven.
    Vanaf di. 26 januari en ma. 22 maart in Gellicum (bij Leerdam/Beesd)
  • Stiltedag - Oefendag  -  Mindfulness, Meditatie & Yoga
    Lekker een dagje zakken in de stilte en de aandacht. 
    Zondag 24 januari & zondag 7 maart
  • Tijdsurfen: Intuïtief & mindful omgaan met tijd en taken. Werken vanuit rust. 
    di. 9 maart in Gellicum (bij Leerdam/Beesd)
  • Online samen mediterenZen en mindfulness online. Aanmelden is niet nodig.
    Iedere doordeweekse dag 7:30 en di.&do. 12:30 e
    n do. 19:45
  • Workshops & Bedrijfstrainingen: Bij jou op kantoor, de werkvloer of vereniging een leuke workshop over Mindfulness, Tijdsurfen of Zen? - Online & Offline
  • introductie Tijdsurfen & Mindfulness, online workshop
    Na deze workshop dwaal je minder af en kom je aan je werk toe!
    Want je leert de Aandacht bij je taak te houden. 1,5 uur, €25
    worden opnieuw ingepland 
  • Mindfulness individueel: Mindfulness inplannen zoals jij wil - Online & Offline
  • Zen Spiritactiviteiten: Retraites, cursussen en meditatieavonden o.l.v. Irène Bakker Sensei




Het hierboven gebruikte filmpje komt uit een langer interview met Okumura Roshi, van bijna anderhalf uur, ook zeer de moeite waard! 
https://www.youtube.com/watch?v=jzdYzu2236Q  



Hoop je binnenkort te zien,

Lucien

Reacties