Doorgaan naar hoofdcontent

Not a single thing exists

Afgelopen week hadden we spontaan een nieuwe deelneemster en dat is fijn!
De groep kan nog wel een paar personen gebruiken (Boeddha's zijn ook welkom trouwens), dus neem een introducé mee om een keer gratis mee te zitten.
En laat het me weten als je nog goeie ideeën hebt voor reclame. Hoeft niet per se gratis te zijn.

• From the beginning, not a single thing exists; Where can the dust collect? •
(toegeschreven aan) Dajian Huineng, de 6e zenpatriarch

Ik dacht: Wat zal ik eens op het bord schrijven? Laat ik de Denkoroku willekeurig openklappen en zien wat er gebeurt...
Dat was niet heel verrassend (voor mij) want er zat een boekenlegger op de plek waar ik de week ervoor iets over vertelde.

We gaan komende week op sesshin (zenretraite) met Zen Spirit en Irène Bakker Sensei.
Het thema is de Platformsutra die toegeschreven wordt aan Dajian Huineng en waaruit de bovenstaande tekst komt. Dus daarom zat mijn boekenlegger op de bladzijden over Huineng.

Niks bestaat? Stof?
Maar... waar gaat dit over? Niks bestaat? En waarom heeft hij het over stof?
Deze twee simpele zinnetjes gaan over de kern van Zen. En dat is geen wonder, want de Platformsutra is een invloedrijke vormende tekst geweest voor de Zen.

Natuurlijk bestaan er dingen. En: er zijn perspectieven waarin alle dingen een zijn en alle opzichzelfstaande dingen leeg van essentie zijn. Er staat From the beginning voor. Dat duidt er volgens mij op, dat het er in de Zen over gaat dat jij en alles om je heen, altijd al verlichte Boeddhanatuur is, ook al zie je dat niet altijd zo.
Het stof is het stof van onze vertroebelde geest. Zorgen, stress, piekeren, verlangen, emotie. Al die dingen die je beletten om met een heldere, wakkere, onbevooroordeelde, belangeloze geest de wereld te aanschouwen zoals hij is.



Gewoon een (bijna) lege hemel
Gewoon een (bijna) lege hemel


Dus
Dus zoals altijd, terug naar de oefening!
Heel simpel zitten met een heldere, wakkere, onbevooroordeelde, belangeloze geest.
Geen Boeddha worden, maar Boeddha zijn.



10 oktober geen Zen
Vanavond wel Zen. Volgende week, 10 oktober niet.
  
      Overige activiteiten:
  • Big Mindfulness : Jezelf ontleden door het innemen van verschillende perspectieven. Je kleine zelf overstijgen. Vanaf maandag 11 november.
  • Tijdsurfen : Mindful en intuïtief omgaan met tijd en taken. Werken vanuit rust. Vanaf dinsdag 12 november.
  • Mindfulness individueel : Mindfulness inplannen zoals jij wilt.
  • Stiltedag - Oefendag : Samen een dagje lekker zakken. In de stilte. Zondag 20 oktober.
  • Workshops : Bij jou op kantoor, de werkvloer of vereniging een leuke workshop over Mindfulness, Tijdsurfen of Zen? Ik kom graag langs!   

Geef vrijblijvend je interesse door

 
Hoop je binnenkort te zien,

Nenren

Reacties