Doorgaan naar hoofdcontent

Witte reiger in de sneeuw


Nieuwsbrief van 26 januari 2019
Met een knus groepje hebben we donderdag gezeten en heb ik verteld over het leven van de Boeddha en zijn eerste les.
(voor wie het te druk vond op 17 januari: Kom erbij. Het is rustiger geworden.)

Omdat we zo'n mooi winters weer hadden moest ik denken aan de zenmetafoor van de witte reiger in de sneeuw.
Het hele veld vol grassen is onzichtbaar
in het veld vol sneeuw
Een witte reiger verbergt zichzelf
in zijn eigen vorm

Eihei Dōgen (1200 - 1253)
De wereld van afzonderlijke verschijnselen is onzichtbaar
vanuit het perspectief van eenheid
Ik verberg mezelf
gebruikmakend van mijn zittende lijf

Mijn interpretatie van het gedicht

In de zen zijn onze aandacht en ons zittende, lopende, werkende, slapende lijf het enige gereedschap dat we hebben.
We kunnen dit, al oefenende, laten samenvallen met dat wat er is. En daarmee tijdelijk onszelf verbergen.

Maak je niet druk als dit wat esoterisch of ronduit wazig overkomt. Het is geschreven door wellicht de meest diepzinnige zenleraar aller tijden, zo'n 1700 jaar na de Boeddha.

3 sneeuwboeddha's
3 sneeuwboeddha's


Dus terug naar de Boeddha. Zijn eerste les was een stuk eenvoudiger.
De vier edele waarheden worden in deze les uiteengezet:
  1. Er is lijden/ongemak in het leven
  2. De oorzaak van het lijden is begeerte/verlangen
  3. De oplossing is afstand doen van begeerte
  4. De weg naar het einde van het lijden is het achtvoudige pad:
  1. Behulpzaam inzicht/visie
  2. Behulpzame intentie/voornemen
  3. Behulpzaam spreken
  4. Behulpzaam handelen
  5. Behulpzaam levensonderhoud
  6. Behulpzame inspanning
  7. Behulpzame aandacht/mindfulness
  8. Behulpzame concentratie
Welke van deze richtlijnen zou jou kunnen helpen minder ongemak te creëren?
De eerste les van de Boeddha is hier te lezen: Dhammacakkappavattanasutta.




Ik hoop je te zien bij de volgende zenavond,
Lucien

Reacties