Doorgaan naar hoofdcontent

De beginnersmind van Zen Geldermalsen

Nieuwsbrief van 11 januari 2019
Gisteren was het zover: Zen Geldermalsen is gestart!
Met een mooi groepje van 9 mensen in een verbazend stil en zachtverlicht zaaltje in de Pluk.

• In de geest van de beginner zijn er vele mogelijkheden, in die van de ervarene maar enkele •

Shunryū Suzuki Roshi Geheel in het kader van beginnen schreef ik deze quote uit 'Zen Mind, Beginners Mind' op en hebben we de eerste vijf minuten gezeten
in niet-weten. Gewoon zitten als een beginner, zonder instructie, en niet weten wat er komen gaat.
Waarom mediteren?
We hebben het gehad over Waarom zou je willen mediteren? en kwamen op het volgende (zie attachment):
Denken vertragen --> Meer aandacht, minder doorelkaar
Innerlijke rust
Stilte --> Afstand van dagelijkse drukte
Bij jezelf komen/In jezelf --> Rust
Confrontatie aangaan --> Zien wat er is
Milder worden
Te blijven staan (in de golven van het leven) - Hart openen
Rust in de kop!
Minder oordelen
Gelukkiger, Opladen

Hier zou ik aan toe willen voegen:
Terugkeren naar het zorgsysteem/rustsysteem zodat we onze hartkwaliteiten kunnen ontwikkelen;
Vieren van bewustzijn, dankbaarheid; Terug naar de werkelijkheid; Geest/realiteit onderzoeken; Ruimte maken voor (subtiele) emoties


Vaker deelnemen?
Voor wie er gisteren was en vaker wil komen: Meld je a.j.b. aan via dit formulier door te kiezen voor 'Ik wil mij inschrijven als deelnemer van de wekelijkse Zenmeditatiegroep':


Foto's van de zendo moet ik nog nemen. Hier is alvast Bodhidharma zoals hij aan de muur hing:

  
Komende donderdag hoop ik van jullie te horen wat je zou willen ervaren en leren in onze groep, zodat ik het programma daarop kan aanpassen.


Ik hoop je te zien bij een van de vele zenavonden die gaan komen,
Lucien

Reacties