Doorgaan naar hoofdcontent

Ga naar buiten, voel de zon, de wind en alle andere 10.000 dingen

Nieuwsbrief van 17 februari 2019
• Het zelf vergeten is verlicht worden door de 10.000 dingen •
Eihei Dogen (1200 - 1253)

"De Boeddhaweg bestuderen is het zelf bestuderen. Het zelf bestuderen is het zelf vergeten. Het zelf vergeten is verlicht worden door de 10.000 dingen."
Wat is dit verlicht worden door de 10.000 dingen?
Het is het samenvallen met alle dingen die er in je en om je heen gebeuren. Beeld, geluid, gedachte, gevoel ...
In de zazen proberen we dit heel simpel te maken: Volg je adem en vroeg of laat zal er spontaan een moment komen dat er even niks anders meer is dan adem.
Geen ik die adem ziet, geen wens om geconcentreerd te zijn. Slechts adem, hier en nu.
Het mooie van zazen is, dat je hier niet naar opzoek hoeft te gaan. Dat werkt zelfs averechts. Volg gewoon de adem.
Want zoals Joan Halifax Roshi vaak zegt:
"Verlichting is een toeval; Oefenen maakt ons toevalgevoelig."
"Enlightenment is an accident; Practice makes us accident prone."
bron onbekend

Historie, deel II
Afgelopen donderdag heb ik mijn ketchimyaku laten zien. Een bloedlijn van overdracht van leraar op leraar, van de historische Boeddha tot aan mijn lerares en mijzelf. Hierin heb ik enkele belangrijke overgangen aangewezen en toegelicht.
Lees het hier rustig na:

Denk nog eens aan hoe je je hebt voorgenomen te gaan zitten: Waar? Hoe laat? Hoe lang? En heb er vertrouwen in dat je dit uit gaat voeren.

Tot donderdag,
Lucien

Reacties