Doorgaan naar hoofdcontent

De geest van het heden

Nieuwsbrief van 20 juni 2019
Koan
Afgelopen week schreef ik een koan op het bord:

• De geest van het verleden is ongrijpbaar, de geest van het heden is ongrijpbaar, de geest van de toekomst is ongrijpbaar

Wúménguān, koan 28 & Ungraspable Mind, Eihei Dōgen
Mijn suggestie was om tijdens het zitten, na een kwartier of zo, als de geest iets rustiger is geworden, eens deze woorden tot je te nemen.
Leg ze in je buik en laat ze op het ritme van de adem langskomen.

Bij het zitten met zo'n koan laat je de woorden in je lijf doordringen en zie je wel of er iets opkomt. Of er iets mee gebeurt.
Je zult er waarschijnlijk over gaan denken en als je er iets over probeert uit te drukken, dan zullen er waarschijnlijk eerst woorden komen.
Dat is prima.
Daarna kun je er weer mee gaan zitten en rustig wachten tot er misschien iets anders dan denken en woorden ontstaan.
Heden
Zoals je waarschijnlijk wel door hebt is Zen erg geïnteresseerd in het het heden, het nu.
Wat het zitten met deze koan mij gaf was iets wat ik intellectueel al lang wist -Er is alleen dit moment- meer te doorleven en ervaren.
De geest van het het heden, tijdens het mediteren, te zien als een massief blok vol ervaringen van allerlei kleuren en smaken.
Ook kon ik iets scherper zien dat het verleden en de toekomst alleen maar hier in het heden als beeld of herinnering aanwezig zijn.

Dit zijn zomaar dingen die kunnen gebeuren bij het zitten. Waarschijnlijk gebeurt er voor jou weer iets anders bij het zitten met deze woorden.
Rijstkoekje
De koan is onderdeel van een langer verhaal. Toevallig kwam ik tegen dat Joan Halifax Roshi hier over geschreven heeft, zie hier.
Ik heb het klassieke zenverhaal, de eerste alinea van deze tekst, voorgelezen.
De essentie hier is dat een oude dame aan een intellectuele boeddhist vraagt: Met welke geest/mind eet jij dit rijstkoekje?

Hoewel het heel anders klinkt dan de tekst van de koan hierboven, gaat dit toch over hetzelfde.
Dus de vraag aan jou: Met welke geest eet jij dit rijstkoekje?
Hint: Probeer eens antwoord te geven met iets anders dan woorden.


Facebook & meer deelnemers
Ik probeer wat meer bekendheid aan onze zengroep te geven door advertenties in de krant en bij Lingefilm e.d.
En ook via Facebook. Zou je daarom deze post eens willen delen en/of liken? Hartelijk dank!

En, als je verder wilt zien wat ik als Lotus op de Linge op Facebook post: Like ook eens mijn bedrijfspagina hier!
Ik hoop je donderdag te zien bij de volgende zenavond,
Lucien



Reacties