Doorgaan naar hoofdcontent

Laat lichaam en geest vallen

Nieuwsbrief van 25 april 2019

• Studying Zen is the dropping off of body and mind 

Tiantong Rujing in Keizan's Denkoroku

Ik ben een beetje achter gaan lopen met mijn nieuwsbrieven. Dus ik zal in deze editie iets zeggen over de afgelopen twee donderdagen.
Afgelopen donderdag hebben we voor het eerst in het nieuwe zaaltje bovenin Ons Huis gezeten.
Het voelde goed en het voelde meer 'in de wereld', door meer daglicht en meer straat- en vogelgeluiden.


Intentie bij het zitten
Tijdens de laatste mini-sesshin (retraite) van Zen Spirit haalde Irène Sensei de Aanwijzingen voor het Zitten van Charlotte Joko Beck aan:
Ik kende deze niet en het leken mij wel waardevolle aanwijzingen om eens in de groep te bespreken, omdat ze volgens mij een waardevolle ondersteuning kunnen zijn bij een regelmatige zitpraktijk.
-Voor een klein beetje achtergrond: Joko Beck was een leerling van Maezumi Roshi, net als Bernie Glassman Roshi waar ik het een paar weken eerder over had.-

Ik had in gedachten om de aanwijzingen voor te lezen, maar er ontstond al veel discussie bij de eerste aanwijzing (waar ik zelf vrolijk aan meedeed):
¨Begin nooit te zitten zonder je af te vragen waarom je zit. Ken je intentie. Weet dat je nergens naartoe kunt gaan en dat er niets te bereiken valt. Pas op voor ambitieuze bedoelingen.¨
Wat is er mis met gewoon maar gaan zitten? Zelf bedenk ik niet iedere keer dat ik zit, waarom ik zit.
En toch is er, voor mij, wel degelijk een intentie. Zelfs als ik gewoon maar ga zitten, dan is er een intentie. Zoals iemand zei: Gaan zitten is heel anders dan tegen een boom aanhangen en niks doen.
Wat is je intentie? Voor mij verandert die wat door de tijd, maar op dit moment zou ik zeggen dat mijn intentie is om intiem met het leven te zijn.

Bij het voorbereiden van de laatste les van de training Tijdsurfen die ik dinsdag gaf, kwam ik dit bijna letterlijk tegen in het Tijdsurfboek van Paul Loomans:
¨Dit is een van de diepste dingen die een mens met zichzelf kan doen: vertrouwen hebben, vertrouwen dat je de weg zult vinden en intiem met deze weg kunt zijn [...]¨


Zen is niet wat je denkt
Zoals ik hierboven al schreef ontstond er aardig wat discussie. O.a. over intentie en ook over waar het nou in zen over gaat.
Hier kwam de link met de voorgaande donderdag naar boven. En dat komt mooi uit, want daar wilde ik ook nog iets over schrijven!
In de vorige les zei ik ineens, tijdens het zitten: ¨Laat lichaam en geest vallen!¨.
Dit is een bewuste provocatie die tot doel heeft iets los te maken, iets te verschuiven.
Het is wat, volgens de overlevering, Tiantong Rujing zei in de zendo, waardoor Dogen zijn grote inzicht kreeg.

Wat hierbij kan gebeuren is dat je een ervaring hebt en denkt dat zen precies om die ervaring gaat, waarbij je die ervaring terug wilt krijgen.
Of dat je denkt dat zen precies over het loslaten van lichaam en geest gaat.
Dat is niet het geval. Zen gaat niet over een specifieke uitleg en ook niet over een specifieke geestelijke toestand.
Dit komt ook direct naar voren in de dialoog tussen Rujing en Dogen, net nadat Dogen zijn grote inzicht heeft gehad.
Rujing keurt Dogens ervaring niet zomaar goed, maar doet dit omdat hij ziet dat: ¨You have dropped off dropping off.¨
Oftewel: Je hebt het idee en de ervaring dat het om dropping of of body and mind zou gaan, ook weer losgelaten.

De denkende geest, de geest die wil begrijpen, vindt dat misschien niet leuk. Dat kan.
Merk de weerstand op. Merk de drang om verstandelijk te willen begrijpen op als die er is.

Daarom zou ik willen zeggen, is het altijd belangrijk om kritisch te zijn op jezelf: Zit ik teveel in m'n hoofd?
Teveel in discussie -al dan niet met anderen-, teveel in boeken en begrippen?
Tijd voor het hier-en-nu. Tijd voor het kussen.




Ik hoop je donderdag te zien bij de zenavond,
Lucien




Ik ben even niet ingegaan op wat het onderwerp en de quote waren van twee weken terug, maar wie het (terug)lezen wil, het staat in de eerste alinea's van het hoofdstuk The circle of the way uit The Essential Dogen:

Reacties