Doorgaan naar hoofdcontent

De identiteit van veelheid en eenheid

Borreltijd
Komende donderdagavond is de laatste bijeenkomst van Zen Geldermalsen en daarmee ook de laatste bijeenkomst van Lotus op de Linge voor de zomer. Daarom leek het me leuk om de avond af te sluiten met een kleine borrel, voor iedereen die iets gedaan heeft bij Lotus op de Linge dit jaar.
Wilde je al lang naar Zen komen, maar ben je nog niet geweest, dan ben je uiteraard ook van harte welkom en is de eerste les nog steeds gratis!
19:30, Ons Huis, Geldermalsen.

• Het zien van het absolute is nog geen verlichting •


Shítóu Xīqiān (700-790)

De identiteit van veelheid en eenheid
In de zentraditie worden veel verschillende teksten chantend gezongen. Bij Zen Geldermalsen hadden we dit nog niet eerder gedaan. Om dit eens te doen heb ik een van de weinige teksten gekozen die binnen de traditie van Zen Spirit in het Nederlands gezongen wordt, de Identiteit van veelheid en eenheid (Chin.: Cāntóngqì, Jap.: Sandōkai).

We hebben eerst eens gezongen en gekeken wat dit opriep.
Energie, verbinding. Maar ook een weerstand omdat het erg religieus overkomt.
Wat dan als er die weerstand komt? Vanuit de mindfulness zou ik zeggen: Observeer hem, voel hem en doe er niet te veel mee. Of vanuit de zen: Ga er maar mee zitten! Ook die weerstand, net als alle verschijnselen, zal weer anders worden.

Boeddha, symbool van eenheid, in een Chinese Zentempel
Boeddha, symbool van eenheid, in een Chinese Zentempel


Niet twee en niet één
Ook hebben we het gehad over de inhoud van de tekst. Voor mij is de zin die het meest interessant is: Aan het relatieve gehecht zijn is illusie, het zien van het absolute is nog geen verlichting.
Het relatieve is hier de veelheid van dingen die we in het dagelijks leven onderscheiden om normaal te kunnen functioneren: Ik, ander, eten, drinken, vlieg, wind, ...
Het absolute is dat perspectief dat eenheidservaring, Big Mind of non-dualisme wordt genoemd, waarin even geen onderscheid meer is tussen de dingen.



Het interessante en ook essentiële van deze tekst is dat hij zegt dat deze eenheidservaring nog geen verlichting is.
Dus wat dan wel?

Shunryu Suzuki Roshi zegt het zo in Zen Mind Beginners Mind:

• Niet twee, niet één. Dit is de belangrijkste les. Niet twee en niet één •
Het gaat erom niet vast te zitten in het een of het ander. Niet te denken dat een van de twee perspectieven het ware of het beste is. Waar zit je vast? Mijn vorige leraar, Stefan Kenjitsu Coppens Sensei, zei dat zijn leraar Genpo Roshi weleens zei: ¨Vraag me niet of ik vast zit, maar waar ik vast zit.¨
M.a.w. vroeg of laat zit je wel weer ergens vast. In een idee of gedragspatroon. Kun je het zien en verschuiven naar iets anders?


Vakantie
Fijne vakantie als ik je niet meer zie. Geniet van de zomer!
Ik hoop je te zien bij een van de activiteiten in het najaar:

  • Tijdsurfen: Vanaf dinsdag 12 november
  • Zen: Eerste keer= GRATIS proefles - Iedere donderdagavond, vanaf 5 september
  • Big Mindfulness: Vanaf maandag 11 november
  • Mindfulness: Vanaf maandag 2 september


Hartelijke groet, Lucien

Reacties