Doorgaan naar hoofdcontent

Wie ben je?

Wie ben ik?
Dat is wat mij betreft een van de vragen die aan de basis liggen van een spirituele zoektocht.
Het is zeker ook een vraag die in centraal staat in de Zen.
En Zen zou Zen niet zijn als er niet veel mogelijke antwoorden waren.

• It is like tossing a ball into swiftly flowing water

Zhàozhōu Cōngshěn in Bìyán Lù (Blue Cliff Record), koan 80
It is like tossing myself into swiftly flowing water!
It is like tossing myself into swiftly flowing water!


Mijn quote van de dag die op het bord stond had in eerste instantie weinig met het onderwerp Wie ben ik? te maken,
maar... bij nader inzien toch ook weer wel.
Deze quote gaat over verandering. Een en al verandering: die bal die in snelstromend water valt.
En Suzuki Roshi zegt hier iets over in verbinding met Wie ben ik?


• In feite is de eigen natuur van elk bestaan niets anders dan de verandering zelf, de eigen natuur van alle bestaan

Suzuki Roshi, Zen-begin, blz. 134



Herhaal de vraag
Als je iets echt wilt weten dan zal de vraag daarover meer dan eens in jezelf langskomen.
In de les hebben we dit letterlijk gedaan, door tegenover elkaar te gaan zitten en de vraag te stellen: Wie ben je?
Na een antwoord en een korte pauze, nogmaals de vraag: Wie ben je?
Iedere keer komt er weer een ander antwoord. Soms iets bedachts, soms iets spontaans.
En soms iets wat direct inzicht geeft en wat je nooit bedacht had als je hier niet nu deze oefening had gedaan.
Hoe dan ook: Er komt telkens een ander antwoord. Misschien dat we dan toch die verandering zijn?


Vanavond
Vanavond wil ik voor het eerst in de les eens iets zingen (chanten), namelijk de Sandōkai, zie hier.



Ik hoop je vanavond te zien in de Zendo,
Nenren

Reacties