Doorgaan naar hoofdcontent

Hemel & Aarde

Voila! Hier post ik een plaatje van de Hemel. Niet de hemel als in de lucht, maar de christelijke Hemel, of Nirvana (technisch niet hetzelfde, maar dat vergeten we maar even).

En het is ook een plaatje van de Aarde. Denk ik. Ik weet het eigenlijk niet.

Ik zal het maar eerlijk zeggen: Het is een foto vanuit mijn open zolder van de schuur waar ik altijd zit te mediteren. Maar wat ik -in opperste stilte en concentratie- zag was niet bomen en lucht.

Ik zag: "Ik ben in de Hemel!"
of toch niet misschien. Misschien ben ik in de Hel, tjah. Geen idee.
Misschien ben ik wel op aarde, zoals ik meestal, half onbewust, denk. Misschien droom ik wel. Misschien ben ik wel in een geestelijke tussenwereld waar alles zonder substantie is, maar slechts een voorstelling.
Misschien in de Matrix of een in andere simulatie...

Misschien wist ik gewoon niet waar ik was. En wat ik wél wist, is dat ik niet wist waar ik was!

Nu ik weer met beide benen op de aarde sta, in plaats van zit op m'n kussen, ben ik wel weer vervallen tot de half-bewuste aanname dat ik als mens op aarde rondloop. En dat is best. Best praktisch. Maar het zien dat ik niet wist waar ik was is volgens mij oprechter, meer waar.
De reden hiervoor is, dat om te denken 'ik ben op aarde' er het concept Aarde nodig is. Ik stel me dat voor als zo'n blauwe bol met wolken. En daar ben ik niet! Om de doodsimpele reden dat mijn voorstelling van de aarde, niet de aarde is. En hoe goed m'n voorstelling ook is, hij zal nooit kloppen. Het enige wat ik weet is dat mijn huidige ervaring van het zitten op zolder met blik op de bomen en struiken is zoals het is
Ik stap voorbij aan de directe ervaring als ik ga denken of vinden of voelen dat ik op 'aarde' ben, wat dat dan ook precies betekent.

Zoals je misschien weet is het niet-weten in de Zen een essentieel thema. Niet weten wie je bent bijvoorbeeld. Ik ben niet Lucien, geen mens, niet de Boeddha, geen lichaam. Precies dat NIET, houdt je open, houdt je vrij om de vormloze realiteit binnen te laten komen. 

Binnenstebuiten
Behalve dat mijn betoog probeert te zeggen dat jij ook niet weet waar je bent. -Nee, je weet het echt niet. Je denkt alleen dat je het weet!- Wil ik het ook nog eens even binnenstebuiten keren. Om het makkelijk te maken. 🙃🤦‍♂️

Wat mij ook duidelijk werd toen ik zo'n oprechte ervaring van niet-weten-waar-ik-ben had, is dat het niet zo is dat er een hemel en een hel en een nirvana en een samsara en een aarde en een matrix en een geestenwereld etc. zijn waar ik wél of niet kan zijn of heen zou kunnen gaan, maar dat dit slechts concepten zijn. En alleen concepten. Het zijn gewoon ideeën over omgevingen waar we wel of niet zouden WILLEN zijn. Ten eerste zal de Hemel als ik daar heen zou kunnen gaan, altijd anders zijn dan ik hem me voorstel, dus zal ik niet bij de bedachte Hemel uitkomen. Maar nog veel fundamenteler: Ik kan daar ook weer gaan mediteren en opnieuw bij het fundamentele punt uit kunnen komen: "Ik weet niet waar ik ben!"


Ding-dat-geen-ding-is
Ik hoop dat ik niet te veel van de hak op de tak spring voor je, maar er ligt hier nog een pareltje voor het oprapen dat nog even aangeraakt moet worden. Een fundamentele vraag die je je kunt stellen, wanneer je je in de Hemel, op de Aarde, in de Matrix of in welke simulatiewereld dan ook begeeft, is: "Wat is nou het ding-dat-geen-ding-is, dat hetzelfde blijft, als ik door deze Drie Werelden* en Zes Rijken* reis?"

Three worlds*, no Dharma,
Where would you seek the mind?
White clouds crown the heavens,
The streams draw music from the harp.
Tunes and harmonies which none can understand.
The night's rain has brought the autumn waters deep 
Xuedou Chongxian (980–1052) - Blue Cliff Record #37 - Banzans Three Worlds, No Dharma

Wens
Ik hoop dat het je ook mag overkomen, in meditatie of op een andere manier, dat je even niet weet wie je bent, of waar je bent. En ik hoop dat je dan niet als een drenkeling de eerste de beste tak vastgrijpt om je weer op het stevige droge te trekken, maar dat je er eens lekker in kan ronddobberen, in het niet-weten. In het ongerijmde, ongekende. 
En als je oefent, als je mediteert: Ben in het conceptloze hier-en-nu. Ben aanwezig bij de ervaring zoals hij is, zonder te weten waar of wat het is, zonder te labelen.

 Those ponds where the water is cool are the secret melody of no things in the world 
Hakuin Ekaku (1686–1769) als reactie op bovenstaand gedicht bij Blue Cliff Record #37


*3 werelden: de wereld van verlangen (kāmaloka), de wereld van vorm (rūpaloka), de wereld van vormloosheid (ārūpyaloka)
*6 rijken: het godenrijk, het halfgodenrijk, het mensenrijk, het dierenrijk, hongerigegeestenrijk, het hellerijk.



    Activiteiten  

  • Stiltedagen - Een dag zakken in Stilte en Aandacht
    Big Mind & Meditatie: zondag 28 november
    Mindfulness, Yoga & Meditatie: 16 januari & 13 februari

     
  • Zen - Samen wekelijks mediteren - Kom een keer gratis meedoen
    iedere donderdagavond, van 19:45 - 21:45 in Geldermalsen

     
  • Online Zen & Mindfulness - Rustpunten - Momenten van niks moeten
    iedere doordeweekse dag 7:30 - 8:00, dinsdag en donderdag 12:30 - 13:00

     
  • Mindfulness - Stoppen met piekeren - Momenten van rust & aandacht creëren
    ochtendgroep vanaf vrijdag 14 januari 10:00 - 12:30
    avondgroep vanaf maandag 10 januari 19:15 - 21:45

     
  • Workshops & Bedrijfstrainingen - Ik kom graag langs!
    Tijdsurfen & Mindfulness zijn het meest effectief en nuttig op de werkvloer

     
  • Tijdsurfen - Werken vanuit rust - Aandachtig bezig zijn & intuïtief kiezen
    nieuwe groepen in januari - geen alvast je interesse door!

Reacties