Doorgaan naar hoofdcontent

No image

Ik zat een interview met Krishnamurti te kijken en daarin deed hij deze uitspraak:

• Not to have an image about oneself,
that's one of the most important things in life. 
Not to have an image about oneself. 
If you have, you are inevitably going to be hurt •

Jiddu Krishnamurti heeft een reeks van 18 interviews met Alan Anderson, een Amerikaanse professor in religies. Erg gave reeks waarin Krishnamurti zoals altijd heel direct en doortastend is. Deze uitspraak komt uit interview 11, op 33min.47.

Ik ging eens opletten wanneer ik een beeld van mezelf had, d.w.z. wanneer er in mij een concept van mezelf actief en merkbaar aanwezig was
Dit leverde een paar fantastische inzichten op. Namelijk dat het beeld van het zelf, het zelf ís. En dat het beeld van het zelf en de op het zelf gerichte emoties verstrengeld zijn. D.w.z. als er een beeld van mezelf opkomt waarin ik iets goeds deed, dan komt dat samen met b.v. trots op en omgekeerd als er trots opkomt, komt dat beeld meteen mee op. 


Het zelf ís het beeld
Om het beeld van mezelf beter te onderzoeken ging ik schakelen tussen een beeld van mezelf en geen beeld van mezelf. Hoe dat gaat leg ik hieronder uit.
Maar wat ik me ineens realiseerde is dat ik dat eerder gedaan had, toen ik de instructie uit het filmpje van Mike de Klerk 'How to trigger a no-self experience' deed. Kijk dit briljante filmpje vooral, wanneer je hieronder bij het kopje Het zelfonderzoek zelf doen aankomt, maar lees nu nog even verder ;-)
In zijn instructie gaat het om het schakelen tussen een ervaring van het zelf en een ervaring van niet-zelf.
Maar uit mezelf zat ik precies datzelfde te doen toen ik wilde schakelen tussen beeld van mezelf en geen beeld van mezelf
Wacht eens even! Maar als er geen verschil is bij het oproepen van de ervaring van het zelf en de ervaring van het beeld van het zelf, dan betekent dat, dat het zelf en het beeld van het zelf gelijk zijn. ! Pling ! ;-)

Uiteraard is dit intellectueel gezien niet zo spannend, wanneer je al het een en ander over Zen of het Boeddhisme etc. gelezen hebt, maar het gaat er in de beoefening altijd om om het zelf te zien. Zelf te ontdekken. 

So? Dus? Nou, er staan hier rozen voor m'n neus. Daar heb ik een visueel beeld van. Ik kan dat beeld opnieuw oproepen als ik m'n ogen sluit. Het beeld van de roos. Maar... de roos is meer dan het beeld: Ik kan hem oppakken, voelen, openscheuren en de steel van binnen bekijken en ik zal altijd weer nieuwe ervaringen opdoen. Er zit namelijk een reëel object achter het beeld van de roos.
Bij het zelf is dat volgens mij niet zo. Het zelf is alleen het beeld. Alsof er geen echte roos is, maar alleen een foto van een roos.

Misschien denk je nu: "Ja, maar ik heb toch allerlei eigenschappen zoals herinneringen, gedrag, gevoel, gedachten? Dat is toch wat achter het beeld van mezelf zit?" Ja, je hebt allerlei eigenschappen die soms merkbaar zijn, maar dat is niet waar het beeld van het zelf een beeld van is volgens mij. Telkens als ik merk dat ik een beeld van mezelf heb, d.w.z. dat er een concept van mezelf actief is, dan gaat dat over een specifieke situatie of over een specifiek idee over mezelf en niet over 'mijn hele zelf'. 
Natuurlijk kun je je ook een beeld of concept vormen van je hele zelf, d.w.z. alles wat je gedaan hebt en doet b.v., maar dat is volgens mij niet waar Krishnamurti het hier over heeft en dat is ook niet hetgeen dat spontaan opkomt en waar je last van kunt hebben in de vorm van 'hurt' zoals Krishnamurti het hier noemt.

Dit blijft allemaal redelijk vaag schat ik zo in, totdat je het zelf gaat onderzoeken, dus lees nog even verder en start je zelfbeeldonderzoek!


Zelfbeeld is het object van emotie
Zoals ik al zei viel het me op dat het beeld van mezelf die iets goed deed onlosmakelijk verbonden is met de emotie die erbij hoort zoals trots. En dat het beeld van mezelf die iets fout deed onlosmakelijk verbonden is met een emotie zoals schaamte. De een kan niet zonder de ander. Door hiermee te zitten, maar ook heel erg door door de dag heen op te merken wanneer ik een beeld van mezelf had, werd het steeds duidelijker dat er telkens alleen een beeld was als er een zelfgerichte emotie is.
-Ik introduceer hier spontaan een nieuw begrip "zelfgerichte emotie". Daarmee bedoel ik emoties die over jezelf gaan zoals schaamte, gekwetstheid, faalangst, trots, intimidatie. Er zijn in mijn ervaring ook emoties die los van een beeld van zelf bestaan. B.v. tijdens het mediteren komt er bij mij heel soms spontaan een gevoel van liefde op dat ongericht is.-

Deze zelfgerichte emoties hebben een object nodig om in te prikken, om aan te hangen, om te kwetsen of op te hemelen. Dát is het beeld van het zelf! Ik kan me voorstellen dat dit allemaal lastig te volgen is, daarom blijf ik er ook op wijzen om het zelf te onderzoeken. En daarom staat hieronder ook een methode toegelicht om jouw beelden van het zelf beter waar te nemen.
De kern van de zaak is hier, dat jij als subject, zonder beeld van jezelf, jij als ontspannen wakker bewustzijn, geen zelfgerichte emotie kunt ervaren. Kijk hier goed naar! Telkens als er een zelfgerichte emotie is, is er een beeld waar het op gericht is. Het beeld van het ontrouwe zelf of het laffe zelf of het briljante zelf. Jij als schoon, leeg, wakker, helder bewustzijn kunt niet gekwetst of opgehemeld worden.
Omdat er simpelweg geen verschijnsel is waaraan de ophemeling of de gekwetstheid kan blijven plakken.


Krishnamurti
Zie hier de eerste video uit de reeks met onderwerp "Knowledge and the transformation of man":


Het Zelfonderzoek zelf doen - doel: beter zien wat het beeld van het zelf is
Bij het zitten met 'beeld van mezelf' en 'geen beeld van mezelf' ging ik vanzelf de schakeltechniek gebruiken. Als je dat doet wissel je af tussen wat je wilt onderzoeken en iets heel anders. In mijn geval waren dat:

1.) Beeld van mezelf: Dat roep ik op door te denken aan iets wat ik heel goed heb gedaan of iets wat ik heel slecht heb gedaan. Als ik daaraan denk dan komt er b.v. trots of schaamte op met een bijbehorend vaag visueel beeld van mezelf en wat ik dan gedaan heb. Probeer het maar eens: Denk aan iets wat je heel goed gedaan hebt. Dat geeft een complex aan gevoel en gedachten. Dat noemen we voor het gemak even 'beeld van jezelf'. Hetzelfde kun je eens doen voor iets wat je slecht hebt gedaan. Kies van die twee beelden degene die het helderste is en onthoud hoe je hem opriep.

2.) Geen beeld van mezelf: Dat kan van alles zijn. B.v. het lichaamsgevoel van je billen op het kussen. Of in mijn geval het beeld van het landschap voor me. Kies simpelweg een hier-en-nuervaring waar je je aandacht een paar seconden duidelijk bij kunt hebben.

Als je dit wilt proberen, ga dan eerst rustig comfortabel zitten en doe wat je gewend bent om tot rust te komen. B.v. door tien minuten aandachtig je adem te volgen.
Daarna gaan we schakelen. We zijn een paar (3 tot 6) seconden bij Beeld van mezelf. Denk eraan hoe je het opriep: Denk aan het specifieke voorval van wat je goed of slecht deed. En leg de aandacht vervolgens bij het beeld, maar dus ook bij de gedachten en het gevoel dat dat oproept. Je hebt nu een beeld van jezelf en die ervaring is zo. Precies zoals het nu voor jou is.

Dan zijn we een paar seconden bij Geen beeld van mezelf. Leg je aandacht simpelweg bij de concrete duidelijke hier-en-nuervaring die je hebt uitgekozen. Als je aandacht werkelijk een paar seconden volledig bij b.v. je lichaamsgevoel is, dan heb je feitelijk op dat moment geen zelfbeeld, want er is slechts 'tinteling op je wangen' in het bewustzijn aanwezig (Het zelfbeeld komt vanzelf wel weer terug hoor, don't worry!).

Nu blijven we een tijdje schakelen tussen deze twee uitersten Beeld van mezelf en Geen beeld van mezelf
Het doel is steeds helderder te zien WAT het is. Wat is nou een beeld van mezelf? Wat doet het? Welk effect heeft het? Hoe solide is het? 

Zie ook Mike de Klerk in 'How to trigger a no-self experience', waarin hetzelfde in een filmpje wordt uitgelegd.


Daowu verzorgt de zieken
Zie hier hoe de monnik Daowu weigert om een beeld van zichzelf opgedrongen te krijgen in dit oude Chinese zenverhaal:

• Guishan vroeg Daowu: ‘Waar kom je vandaan?
Daowu zei: ‘Ik heb de zieken verzorgd.
Guishan zei: ‘Hoeveel mensen waren ziek?
Daowu zei: ‘Er waren zieken en niet-zieken.
Guishan zei: ‘Ben jij niet de niet-zieke, Asceet Zhi?
Daowu zei: ‘Ziek zijn en niet ziek zijn hebben helemaal niets met hem van doen.
Vlug! Zeg iets!
Guishan zei: ‘Zelfs als ik iets zou kunnen zeggen, dan zou het nergens op slaan.’ • 
Book of Serenity, zaak 83


Dan nog een laatste opdracht en overpeinzing: Wie is 'hem' in regel zes? Wie is degene zonder zelfbeeld?


Activiteiten voorjaar 2021

Zen doorlopend
Iedere donderdag 19:45 - 21:45 (online zolang lockdown duurt)

Stiltedagen

Stiltedag Zen in het Rumpts Kerkje NIEUW!
Zondag 16 mei, 10:00 - 16:00

Stiltedag Mindfulness, Meditatie & Yoga
Zondag 14 februari, 7 maart, 28 maart & 4 juli, 10:00 - 16:00

Stiltedag Big Mind & Meditatie NIEUW!
Zondag 25 april , 10:00 - 16:00


Mindfulness 8-weekse cursus
start groep Maandagavond zodra lockdown voorbij is 19:15 - 21:45

start groep Vrijdagochtend zodra lockdown voorbij is of bij genoeg animo voor online, 10:00 - 12:30 NIEUW!

Big Mindfulness 6-weekse cursus

start groep Maandagochtend start zodra lockdown voorbij is 10:00 - 12:30 


Online sessies direct meedoen, zonder aanmelding

Iedere werkdag 7:30 - 8:00 (Zen)
Iedere donderdag en dinsdag 12:30 - 13:00 (Mindfulness)

Iedere donderdag 19:45 - 21:45 (Zen)


Tijdsurfen 4-weekse cursus

start groep Dinsdagochtend zodra lockdown voorbij is of bij genoeg animo voor online, 10:00 - 12:30 

start groep Dinsdagavond zodra lockdown voorbij is of bij genoeg animo voor online, 19:15 - 21:45 


Yin Yoga & Meditatie ochtendworkshop

Zondag 11 april, 11:00 - 13:00



Hoop je binnenkort te zien,

Lucien

Zen Geldermalsen
 

Whatsappicon LinkedInicon Instagramicon Blogspoticon Facebookicon 

Reacties