Hebzucht, haat en onwetendheid of waan zijn drie termen die je in het Boeddhisme vaak terug hoort komen.
Het worden de oorzaken van het lijden genoemd.
Het worden de oorzaken van het lijden genoemd.
Onwetendheid of waan wordt wel gezien als het kernprobleem. We zien (horen, proeven ...) de wereld niet zoals hij is, maar we 'kijken door een bril' van concepten, oordelen, interpretaties en verhalen naar de wereld. Je kunt gerust zeggen dat het doel van het Boeddhisme, en zeker van de Zen, is de wereld waar te nemen zoals hij is.
Alle technieken in de Zen zijn erop gericht om je wakker te schudden. Het mediteren, het schreeuwen en slaan (doen we hier in het Westen nauwelijks hoor ;-)), het zwijgen.
Maar vooral het omdraaien van want je denkt of gelooft.
Maar vooral het omdraaien van want je denkt of gelooft.
Delusion is enlightenment
Als je je uiterste best hebt gedaan om al je waanbeelden en meningen de deur uit te doen en je vertelt aan de zenmeester dat je eindelijk de realiteit kent die achter je waan schuil ging, dan zegt zij/hij rustig: Waan is realiteit. Delusion is enlightenment.
Weer een ruit ingegooid. Weer zit het niet zoals je dacht dat het zat.
Er is geen ontsnappen aan de waan:
Er is geen ontsnappen aan de waan:
• Weet dat alle dingen zo zijn: een fata morgana, een wolkenkasteel,
een droom, een verschijning.
Zonder essentie, maar met eigenschappen die gezien kunnen worden •
uit de Samadhirajasoetra
Zinloos?
Dus heeft het dan wel zin om te oefenen en te proberen voorbij die waan te komen?
In zekere zin niet. Alles is waan en alles is realiteit. Alles is waan in de zin dat je altijd slechts vanuit een bepaald perspectief naar de werkelijkheid kijkt. Alles is realiteit in de zin dat alles gebeurt zoals het gebeurt.
Activiteiten 2020:
|
|
Reacties
Een reactie posten