Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is dit?

"Wat is dit?"

   -"Wat is wat?"
"Nou, dit. Deze ervaring."
   -"Welke ervaring?"
"De ervaring die je nu hebt, welke anders?"
   -"Ja, gewoon. Ik zit hier te typen en te denken."
"Kan dat ook uitgedrukt worden zonder woorden?"
   -"Ja, daag! Wat een gedoe. Ik ga weer verder hoor!"
"Perfect! Dank je wel."


Filosofie?
De Zen nodigt je uit om te onderzoeken wat dit leven is, wat deze realiteit is. "Wat is dit?" nodigt je ook precies uit dit te doen. Daarom lijkt het erg alsof de Zen een filosofische stroming is, maar het gaat er juist om niet te filosoferen. 
Filosoferen vind ik zelf ook erg leuk. En soms verheldert het ook wel iets op het zenpad, maar "Wat is dit?" nodigt je uit niet het denken in te gaan. Geen antwoord te zoeken in abstracties, maar de realiteit zelf het antwoord laten geven.


• To ask what it is all about just doesn’t touch it. 
Its so banal in the face of this fountain of miracles. Our practice is opening ourselves to this. Even this is just one dust mote in a great universe of life.

One can ask, What does it all mean? what is it all about? 
These words come out of a bewilderment. 
And to open ourselves more and more to this bewilderment is the practice of Mu, 
the practice of Who. By following the breath we let go more and more 
of the things that are obstructing the arousal of this wonder 
Albert Low (1928 - 2016), Fountain of miracles

Afgelopen donderdag schreef ik "What is this?" op het bord en las ik dit stukje voor uit het artikel Fountain of miracles van Albert Low, een zenmeester uit Montreal.
Zelf zie ik de Zen ook als een weg om mijn verwondering te vergroten en "Wat is dit?" is een poort naar die verwondering toe.

Zitten met "Wat is dit?"
Het bevalt me goed om te zitten met "Wat is dit?". Het helpt me om dieper in de ervaring te komen. Telkens weer opnieuw te onderzoeken wat er feitelijk gebeurt.

Als je dit zo leest, dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat ik nadenk over wat het betekent wat ik ervaar, of hoe ik het zou moeten duiden. Dat doe ik natuurlijk ook wel, maar dat is niet waar ik het hier over heb.
De denkende geest kan heel goed denken over betekenis en dingen duiden. Alsof hij erbuiten staat en van een afstandje beoordeelt wat de ervaring is. "Dit is een vloer. Dat is een gedachte. Dat is een gevoel. Dat is het geluid van een toeterende auto." Dat is een grote kunst van het denken en heel nuttig voor bepaalde soorten van begrijpen, zoals rationeel begrijpen, maar het is in meditatie maar van beperkte waarde.

Ik zeg beperkt, omdat het in meditatie ook wel degelijk nut kan hebben om emoties, lichaamsgevoel en denken als zodanig te benoemen. Het kan je goed helpen om er wat afstand van te nemen en waar te nemen dat het slechts verschijnselen zijn.

De afstand overbruggen
Wat afstand leren nemen van je gedachten en en emoties kan een hele verademing zijn. "Hé wacht, ik ben het niet. Ik hoef er niet door meegesleept te worden." En daarom is het leren zien dat gedachten slechts verschijnselen zijn, net als bijvoorbeeld geluiden, een belangrijk thema bij het leren mediteren.

Toch is het uiteindelijk belangrijk om alle afstanden ook weer te overbruggen. Het echte antwoord op "Wat is dit?" is de aandacht die volledig bij de ervaring is. Misschien het beeld van een plas water, of het geluid van de wind. Of een combinatie van dit soort ervaringen.
Kun je het denken een momentje loslaten en helemaal bij de wind zijn, geen afstand meer tussen jou en wind? En dan zien dat de wind zelf het enige betekenisvolle antwoord is op de vraag "Wat is wind?" of "Wat is dit?"?


Windmolen op het terrein van Upaya Zen Center
Windmolen op het terrein van Upaya Zen Center
Wat is dit leven?
Waar draait dit leven om? Wat is de betekenis van dit leven?
Dat is geen hele andere vraag dan "Wat is dit?". Ook hier geldt dat de realiteit zelf, het leven zelf dus, zoals het zich nu voordoet, het antwoord is. De betekenis van het leven ís het leven.
Dus leef het! Duik erin, blijf erbij, ben heel intiem met hoe het nu is.



      Activiteiten voorjaar 2020: 
  • Zen: Wekelijks mediteren in een groep. Leer over Zen en het Boeddhisme.
    Iedere donderdagavond
  • Big Mindfulness: Jezelf ontleden door het innemen van verschillende perspectieven.
    Vanaf maandag 23 maart
  • Tijdsurfen: Intuïtief & mindful omgaan met tijd en taken. Werken vanuit rust.
    Vanaf dinsdag 24 maart
  • Mindfulness: Leer afstand te nemen van je stress en gepieker. Leer mediteren.
    Vanaf vrijdag 8 mei in IJsselstein bij Ming Zen Centrum
    Vanaf maandag 11 mei in Gellicum (bij Leerdam/Beesd)
  • Stiltedag - Oefendag: Lekker een dagje zakken in de stilte en de aandacht.
    Op zondag 1 maart & zondag 21 juni
  • Workshops op het werk: Bij jou op kantoor, de werkvloer of vereniging een leuke workshop over Mindfulness, Tijdsurfen of Zen? Ik kom graag langs!
  • Mindfulness individueel: Mindfulness inplannen zoals jij wilt
  • Zen Spiritactiviteiten: Retraites, cursussen en meditatieavonden o.l.v. Irène Bakker Sensei

Geef vrijblijvend je interesse door

Hoop je binnenkort te zien,
Nenren





Reacties